SEO bevindingen | SEO en virtual hosting

SEO en virtual hosting

De vraag wat zoekmachines vinden van websites, die hetzelfde ip-adres hebben is al zo oud als de zoekmachines zelf. Toch komt deze vraag de laatste tijd weer steeds vaker naar voren.

Veruit de meeste websites zullen geen eigen ip-adres hebben, maar een ip-adres delen. Virtual hosting drukt de kosten en voor de ISP's is het dan makkelijker ook maar 1 ip-adres te gebruiken.

Welke effect heeft dat? Wat gebeurd er als websites op hetzelfde ip-adres elkaar gaan linken? En stel dat een website, die toevallig op hetzelfde ip-adres als jouw website staat een penalty krijgt?

De zoekmachines zullen altijd proberen oneerlijke gedrag te bestraffen. Aan de andere kant, zal de zoekmachine je niet straffen voor overtredingen, die buiten je macht liggen. Gezien de meeste websites geen delicated ip-adres (uniek) hebben denk ik dat het effect van virtual hosting geen effect zal hebben. Dan ga ik er wel vanuit dat je een goede website hebt gemaakt. De SEO-regels correct hebt toegepast en eerlijke link-building hebt toegepast. Twee website die elkaar linken, omdat ze over hetzelfde ontwerp gaan zullen even hoog scoren op delicated ip-adres als op een shared ip-adres.

Mensen die het eens zijn met de bovenstaande stelling beroepen zich meestal op een uitspraak van de Google's CTO Craig Silverstein uit 2003:

"Actually, Google handles virtually hosted domains and their links just the same as domains on unique IP addresses. If your ISP does virtual hosting correctly, you’ll never see a difference between the two cases. We do see a small percentage of ISPs every month that misconfigure their virtual hosting, which might account for this persistent misperception–thanks for giving me the chance to dispel a myth!"

Een duidelijke uitspraak, die toch nog vraagtekens oproept. Want hoe kun je nu bepalen of jouw ISP de virutal hosting correct uitvoert? In de meeste discussies hierover zien we twee dingen naar voren komen.

In de eerste plaats komt de reverse lookup van de domeinnaam vaak genoemd. Dit lijkt vreemd, omdat het probleem juist is dat verschillende domeinnamen naar hetzelfde ip-adres verwijzen. Logisch lijkt dan te denken dat men hier een reverse DNS lookup bedoelt. De domeinnaam moet in de DNS dus verwijzen naar het juist PTR-record.

Je kunt nu natuurlijk het zekere voor het onzekere nemen en voor al je websites een uniek ip-adres aanvragen. Vraag je die unieke ip-adressen bij een en dezelfde ISP dan zullen die ip-adressen waarschijnlijk dezelfde C-class hebben. Dan heb je een nieuw probleem, want als zoekmachines moeite hebben met hezelfde ip-adres en cross-linking, dan zullen ze dat vast ook hebben voor websites met ip-adressen binnen dezelfde C-class.

Over het algemeen zullen ip-adressen binnen dezelfde C-class ook een kleinere geografische afstand hebben. De kans dat twee website aan elkaar verwant zijn en dus terecht cross-linken is groter wanneer de geografische afstand kleiner is. En misschien is die kans ook wel groter als twee website een ip-adres delen. Zoekmachines zullen dus (ook) andere technieken gebruiken om de relevantie van een website en cross-links te bepalen.

Een beetje 'slimme' zoekmachine zal ook naar de WHOIS-records van een domeinnaam kijken. Op die manier valt ook te achterhalen welke websites van dezelfde eigenaar zijn.

Zolang je link-building op een eerlijke en goed doordachte manier wordt gedaan, zal dat een positief effect op je ranking hebben ongeacht je ip-adres.

Door : Bas Jobsen Op : 25-10-2008, 22:22

Gepost in de categorie : SEO bevindingen

Tags : link-building cross-linking virtual hosting zoekmachines ip-adres C-class domeinnaam reverse DNS lookup shared ip-adres delicated ip-adres  

Reacties bij dit artikel :

blog comments powered by Disqus

Kies het juiste internet casino en de juiste casino spelen om het meeste plezier te ondervinden. GamblingCity.net is hiervoor je beste gids. Speel online blackjack of slots of een van de vele andere spellen die Gambling City voor je heeft.

Deze pagina is onderdeel van W3masters