Zoekmachine nieuws

Hoe zoeken meer social wordt ...

Dat het pagerank-algoritme (google) steeds minder belangrijk wordt is inmiddels al duidelijk. Relevantere zoekresultaten zullen komen uit de social search. Simpel gezegd, zoekresultaten waarbij de website, die mensen uit jouw social netwerk belangrijk vinden bovenaan staan. Social networks zijn al lang niet meer weg te denken. Je social netwerk bouw je zelf. Zoekresultaten waarin de score uit je netwerk wordt meegenomen zullen dus relevanter voor jou zijn.

Tot op heden heeft Google de grootste zoekmachine en beheren Facebook en Twitter de social data. Eerdere pogingen tot samenwerking tussen deze partijen zijn vroegtijdig gestrand. In juli 2011 werd de samenwerking tussen Google en Twitter stopgezet. Facebook werkt wel samen met Microsoft. De data van Facebook wordt gebruikt in de zoekresultaten van Bing. Toch wilde ook Google mee gaan in de trend naar social search, maar miste dus de social data. Gezien samenwerking onmogelijk leek, kon google weinig anders dan zelf een social netwerk opzetten. Dat werd Google+.

Bij de laatste update van Google, komen in de zoekresultaten Google+ pages altijd bovenaan in de resultaten. Momenteel alleen nog zichtbaar bij een engelstalige zoekopdracht op google.com. Zoek je bijvoorbeeld op "Facebook" dan vind je bovenaan de Google+ pagina van Mark Zuckerberg (de oprichter van facebook). Dit profiel is verder 'leeg'. Google plaats de Google+ content dus altijd op de eerste plaats, ongeacht of dit een relevant resultaat is. Google gaat hiermee ook voorbij aan haar eigen zoekalgoritme.

Dit laatste wordt nadrukkelijk naar voren gebracht door een groep ontwikkelaars van Facebook, Twitter and MySpace. Zij ontwikkelde een opensource Bookmarklet (toepassing die je als bookmark in je browser kunt plaatsen). Die de nieuwste google zoekresultaten met Google+ bovenaan, weer terug zet in de 'oude' volgorde. Wanneer je met deze Bookmarklet zoekt in de nieuwste versie van google worden de Google+ vermeldingen in de zoekresultaten vervangen door andere social media profielen. Deze profielen worden opgehaald uit de eerste 100 resultaten van Google zelf. Dus stel je zoekt op je eigen naam en jouw twitterpagina scoort het hoogste dan plaatst Google toch je Google+ profiel bovenaan in de resultaten. Zoek je met deze Bookmarklet dan staat jouw twitterprofiel bovenaan.
De Bookmarklet bekijkt de volgende sociale netwerken: Flickr, Twitter, Facebook, LinkedIn, MySpace, Quora, Tumblr, Foursquare, Crunchbase, FriendFeed, Stack Overflow, Github en Google+. De "focus on the user" bookmarklet verandert dus niets aan profielen en cv's die elders op een website of niet genoemd netwerk staan.

De brondcode van de "focus on the user" bookmarklet is voor iedereen vrij te gebruiken. Mogelijk weet nog iemand er iets leuks mee te maken. Meer dan een 'plaagstootje' lijkt het allemaal niet. De bookmarklet werkt niet met Internet Explorer en maar gedeeltelijk met Google Chrome.

En waar de 'giganten' strijden om ..... gaat een derde er mee heen......? bedrijven als Klout en Sharethis werken ondertussen ook hard aan toepassingen die sociale invloed en relevantie in kaart brengen, al dan niet met succes.

Bronnen:

Door : Admin Op : 24-01-2012, 21:54

Gepost in de categorie : Zoekmachine nieuws

Tags : twitter, facebook, google, google+ social networks 

Google stopt met duurzame energie

Google zal niet langer investeren in haar project voor duurzame energie. Google had de ambities goedkopere duurzame energie te gaan produceren.

Inmiddels is Google tot de conclusie gekomen, dat andere bedrijven beter zijn in het produceren van duurzame energie. Google zal haar project dan ook weer stop zetten.

Google is sowieso bezig met een 'grote schoonmaak'. Andere projecten waar google niet mee verder gaat zijn o.a. Google Wave en Knot. Knot was een alternatief voor Wipipedia.

Door : Dirk Op : 23-11-2011, 08:31

Gepost in de categorie : Zoekmachine nieuws

Tags : google, duurzame energie, google wave, knot 

+1-knop wordt toegevoegd aan Google AdWords

Advertenties gaan de komende weken dus ook aanbevelingen krijgen. De +1-knop kan gebruikt worden om een bepaalde website, al dan niet in de zoekresultaten aan te bevelen aan anderen. Webmasters kunnen een dergelijke knop ook op hun website plaatsen. Wie het zich in dat opzicht gemakkelijk wil maken en ook andere social media toegankelijk wil maken via zijn website, kan gebruik maken van de service van Addthis. Addthis voegt niet alleen Google's +1-knop aan een site toe, maar bijvoorbeeld ook een Tweet-button of een Facebook "ik vind dit leuk" (like).

Nu dus ook zo'n knop bij de advertenties. Zoals Google het zelf stelt: "U kunt de +1-knop zien als een manier voor liefhebbers van uw bedrijf om uw producten en/of diensten bij al hun vrienden en contactpersonen aan te bevelen. Door gebruikers persoonlijkere, relevantere advertenties te laten zien, zult u meer verkeer van hogere kwaliteit krijgen. U kunt de +1-knop ook aan uw site toevoegen om gebruikers de mogelijkheid te geven uw site tijdens hun bezoek een +1 te geven."

Stel je adverteert via AdWords, veel mensen vinden je site leuk / nuttig en gaan dus jouw advertentie aanbevelen. Mogelijk levert dit je veel waardevolle kliks, voor die kliks moet je dan wel (veel) betalen. Vanuit seo-opzicht lijkt dit 'jammer'. De adverteerder had alles in huis, om via de reguliere zoekresultaten hetzelfde resultaat te halen, keyword, doelgroep waren bekend en mensen vinden het aanbod blijkbaar waardevol. SEO en SEA hoeven elkaar niet te bijten, maar...... hoe ver kan Google gaan? De gebruiker van Google zal uiteindelijk het beste antwoord op zijn zoekvraag willen. Maakt het die gebruiker uit of er voor dat antwoord betaald is? (Adwords). Zullen de kosten voor een klik gaan stijgen, met deze toevoeging. En belangrijk voor de adverteerder zal de ROI ook toenemen.

Door ook een +1-knop toe te voegen aan de advertenties, wordt het verschil tussen normaal zoekresultaten en advertenties opnieuw kleiner. Advertenties lijken voor de gebruiker zo een relevanter / juister antwoord op te geven op zijn oorspronkelijke zoekvraag. Relevantie van het antwoord (de advertentie) wordt echter niet bepaalt door de zoekvraag alleen, maar ook het bedrag dat voor de advertentie werd betaald. Optimalisatie op prijs (winst voor google) is uiteindelijk geen antwoord op de zoekvraag. Te veel tegenvallende resultaten, zal uiteindelijk leiden tot een slechtere gebruikerservaring.

Door : Bass Op : 28-06-2011, 23:12

Gepost in de categorie : Zoekmachine nieuws

Tags : +1-knop, google, adwords, SEA 

Google klaagt Frankrijk aan

Ruim twintig techreuzen waaronder Google en Facebook hebben een klacht ingediend bij de hoogste Franse rechtelijke instantie vanwege de eis dat deze bedrijven privégegevens van gebruikers minimaal een jaar moeten opslaan.
© ANP

Dat schrijft AFP dinsdag.

Door : Bass Op : 05-04-2011, 20:20

Gepost in de categorie : Zoekmachine nieuws

Tags :  

WolframAlpha gaat vragen beantwoorden

Deze week zal WolframAlpha waarschijnlijk open gaan voor het publiek. WolframAlpha werd ontwikkeld door Stephen Wolfram een wetenschapper en ondernemer uit het Amerikaanse Champaign.

WolframAlpha is een service, die vragen kan beantwoorden. De vragen worden door de zoekmachine vertaald en de antwoorden worden berekend via wiskundige algoritmen. Zo kan WolframAlpha gevraagd worden naar de afstand van de aarde tot de maan. WolframAlpha zal een antwoord geven dat wordt berekend op moment dat de vraag gesteld wordt. Zoekvragen als "BMI" (Body Mass Index) zullen de gemiddelde BMI van de (Amerikaanse) bevolking geven. Een dergelijke zoekvraag zou verdere verfijnd kunnen worden door bijvoorbeeld "vrouw 40 jaar" toe te voegen. Wat als antwoord dus de gemiddelde BMI van vrouwen van 40 jaar zal opleveren.

WolframAlpha indexeert dus geen websites om tot goede antwoorden te komen. Alle antwoorden die WolframAlpha geeft worden berekend op basis van de gegevens die Wolfram Research in de loop van de jaren heeft verzameld.

Stephen Wolfram verwacht dat zijn zoekmachine een grote impact kan hebben en bijvoorbeeld erg nuttig zou kunnen zijn voor wetenschappers. Een vergelijking met Google is onterecht en het doel Google te verslaan is dan ook niet van toepassing.

WolframAlpha zal alleen met Engelstalige vragen werken. Ook zullen de resultaten betrekking hebben op Amerikaanse data.

Door : Bas Jobsen Op : 11-05-2009, 10:00

Gepost in de categorie : Zoekmachine nieuws

Tags : WolframAlpha zoekvragen Google 

Setooz indexeert ook Nederlandstalige websites

Setooz.com is Indiase zoekmachine, die in 2008 is opgricht. Setooz.com richt zich specifiek op niet-Engelse en minder gebruikte talen. Volgens de website komt (zeer) binnenkort ook een Nederlandstalige versie beschikbaar. De afgelopen weken is de spider van Setooz.com i.i.g. begonnen met het indexeren van Nederlandstalige website. De bot is te herkennen aan "OOZBOT/0.20 ( -- ; http://www.setooz.com/oozbot.html ; agentname at setooz dot_com )".

De bot van Setooz.com respecteert de robot.txt instructies en leest tevens het sitemapprotocol.

http://nl.setooz.com/ is nog niet beschikbaar. Op de website is wel een mogelijkheid om een website aan te melden.

Nu de functie van Ilse vrijwel helemaal is overgenomen door Google , is er misschien wel weer ruimte voor een goede Nederlandstalige zoekmachine.

http://www.setooz.com/

zie ook:  Setooz.com de zoekmachine voor minder gebruikte talen

 

Door : Dirk Op : 16-04-2009, 16:24

Gepost in de categorie : Zoekmachine nieuws

Tags : Nederlandstalige zoekmachine Setooz.com sitemaps 

Google gaat de technologie van Doubleclick echt inzetten

Bijna twee jaar geleden werd Doubleclick.com overgenomen door Google. Vanaf begin april dit jaar gaat Google de door Doubleclick ontwikkelde technologie inzetten voor het advertentie-programma adsense. Tot op heden zijn de adsense advertenties gekoppeld aan de inhoud van de website waarop ze staan.

Vanaf April zullen steeds meer adsense advertenties gekoppeld zijn aan de interesses van de bezoeken. Via cookies wordt vastgelegd welke websites een bezoeker bezoekt. Op basis van de website wordt een profiel van interesses vastgelegd. De bezoeker krijgt advertenties te zien die beter aansluiten bij zijn of haar interesses. Bezoekers kunnen in de toekomst zelf het interesseprofiel inzien en aanpassen.

Het vastleggen van gebruikersprofielen hangt natuurlijk sterk samen met de privacy van de internetters. Dit weekend heeft Google Nederlandse webmasters, die adsense op hun website geplaatst hebben een bericht gestuurd. Volgens het bericht gaat Google Adsense in april van dit jaar aan de slag met 'interesse gebaseerde advertenties'. Webmasters wordt gevraagd voor 8 april de vermelding over het privacybeleid van hun website aan te passen.

Webmasters wordt gevraagd op hun website vermelden dat zij gebruik maken van externe advertentiebedrijven. En dat deze advertentiebedrijven informatie over het bezoek aan de website mogelijk gebruiken om advertenties op ander websites te vertonen. Webmasters dienen zelf te zorgen dat de informatie voldoet aan de lokale wetgeving. In de berichtgeving wordt nadrukkelijk verwezen naar Network Advertising Initiative (NAI).

Adverteerders (via Adwords) krijgen twee nieuwe mogelijkheden naast het bestaande plaatsingstargeting. Bij plaatsingtargeting maakt de adverteeder een keuze op basis van de inhoud van een website of webpagina. De 'interesse gebaseerde advertenties' bieden de adverteerders de mogelijkheid advertenties aan te bieden aan mensen die een zelfde interessegebied gemeen hebben, bijvoorbeeld Iphone gebruikers. Daarnaast kan een adverteerder zich richten op het surfgedrag van de bezoeker, bijvoorbeeld 'bezoekers die website x bezochten' of 'bezoekers die website y nog nooit bezochten'. Hierbij gaat het waarschijnlijk in eerste instantie om de website van de adverteerder zelf.

zie ook: Adsense gaat interesses aan de advertenties koppelen

Door : Bas Op : 14-03-2009, 21:47

Gepost in de categorie : Zoekmachine nieuws

Tags : google,adsense,adverteerder,doubleclick,nai,cookie 

Nederlandstalige semantische zoekmachine

Zoekboom is Nederlandstalige semantische zoekmachine waarmee associatief gezocht kan worden.

De zoekresultaten worden gepresenteerd in een zoekboom. Deze boom verbindt de centrale zoektermen en zoekresultaten, met daaromheen verschillende door de zoekmachine ontdekte associaties. Deze associaties zijn verwante zoektermen, spellingssuggesties of synoniemen.
http://www.zoekboom.nl/

Door : Bas Jobsen Op : 07-11-2008, 04:53

Gepost in de categorie : Zoekmachine nieuws

Tags : associatief zoeken zoektermen zoekresultaten 

Nieuwe kansen voor Microsoft om Yahoo over te nemen

Eerdere pogingen van Microsoft om Yahoo over te nemen mislukte. Yahoo vond het bod van 35$ per aandeel niet hoog genoeg. Inmiddels is de waarde van het aandeel meer dan gehalveerd.


Na de mislukte overname liet Yahoo weten te gaan samenwerken met Google op het gebied van het aanbieden van online advertenties. Deze samenwerking stuitte op veel bezwaren van zowel adverteerders als mededingsautoriteiten.


Vandaag heeft Google laten weten deze samenwerking niet voort te zetten. Google vindt de risico's te hoog. De inkomsten uit advertentieprogramma's zijn de belangrijkste bron van inkomsten voor zoekmachines.


De kans is groot dat Microsoft binnenkort een nieuwe poging doet om Yahoo in te lijven.

Door : Bas Jobsen Op : 05-11-2008, 23:25

Gepost in de categorie : Zoekmachine nieuws

Tags : Microsoft Yahoo Google 

Yahoo gaat internetactiviteiten beter koppelen

Yahoo wil de komende tijd haar internetactiviteiten beter gaan koppelen. Ze willen dit bereiken door programmeurs webdiensten te laten ontwikkelen, die de verschillende projecten van Yahoo samenvoegen.

In deze ontwikkeling gaan de gebruikersprofielen een belangrijke rol spelen. Yahoo wil zich ontwikkelen tot een sociaal netwerk. De portaalfunctie zal een minder belangrijke rol gaan spelen.

Yahoo bezit - naast de bekende zoekmachine - een groot aantal verschillende webdiensten, zoals fotosite Flickr, sociale bookmarkdienst Del.icio.us, een webmaildienst en kaarten-, video-, en nieuwssites.

Door : Bas Jobsen Op : 28-10-2008, 10:22

Gepost in de categorie : Zoekmachine nieuws

Tags : Yahoo internetactiviteiten gebruikersprofielen 


Deze pagina is onderdeel van W3masters