Zoekmachine nieuws | Hoe zoeken meer social wordt ...

Hoe zoeken meer social wordt ...

Dat het pagerank-algoritme (google) steeds minder belangrijk wordt is inmiddels al duidelijk. Relevantere zoekresultaten zullen komen uit de social search. Simpel gezegd, zoekresultaten waarbij de website, die mensen uit jouw social netwerk belangrijk vinden bovenaan staan. Social networks zijn al lang niet meer weg te denken. Je social netwerk bouw je zelf. Zoekresultaten waarin de score uit je netwerk wordt meegenomen zullen dus relevanter voor jou zijn.

Tot op heden heeft Google de grootste zoekmachine en beheren Facebook en Twitter de social data. Eerdere pogingen tot samenwerking tussen deze partijen zijn vroegtijdig gestrand. In juli 2011 werd de samenwerking tussen Google en Twitter stopgezet. Facebook werkt wel samen met Microsoft. De data van Facebook wordt gebruikt in de zoekresultaten van Bing. Toch wilde ook Google mee gaan in de trend naar social search, maar miste dus de social data. Gezien samenwerking onmogelijk leek, kon google weinig anders dan zelf een social netwerk opzetten. Dat werd Google+.

Bij de laatste update van Google, komen in de zoekresultaten Google+ pages altijd bovenaan in de resultaten. Momenteel alleen nog zichtbaar bij een engelstalige zoekopdracht op google.com. Zoek je bijvoorbeeld op "Facebook" dan vind je bovenaan de Google+ pagina van Mark Zuckerberg (de oprichter van facebook). Dit profiel is verder 'leeg'. Google plaats de Google+ content dus altijd op de eerste plaats, ongeacht of dit een relevant resultaat is. Google gaat hiermee ook voorbij aan haar eigen zoekalgoritme.

Dit laatste wordt nadrukkelijk naar voren gebracht door een groep ontwikkelaars van Facebook, Twitter and MySpace. Zij ontwikkelde een opensource Bookmarklet (toepassing die je als bookmark in je browser kunt plaatsen). Die de nieuwste google zoekresultaten met Google+ bovenaan, weer terug zet in de 'oude' volgorde. Wanneer je met deze Bookmarklet zoekt in de nieuwste versie van google worden de Google+ vermeldingen in de zoekresultaten vervangen door andere social media profielen. Deze profielen worden opgehaald uit de eerste 100 resultaten van Google zelf. Dus stel je zoekt op je eigen naam en jouw twitterpagina scoort het hoogste dan plaatst Google toch je Google+ profiel bovenaan in de resultaten. Zoek je met deze Bookmarklet dan staat jouw twitterprofiel bovenaan.
De Bookmarklet bekijkt de volgende sociale netwerken: Flickr, Twitter, Facebook, LinkedIn, MySpace, Quora, Tumblr, Foursquare, Crunchbase, FriendFeed, Stack Overflow, Github en Google+. De "focus on the user" bookmarklet verandert dus niets aan profielen en cv's die elders op een website of niet genoemd netwerk staan.

De brondcode van de "focus on the user" bookmarklet is voor iedereen vrij te gebruiken. Mogelijk weet nog iemand er iets leuks mee te maken. Meer dan een 'plaagstootje' lijkt het allemaal niet. De bookmarklet werkt niet met Internet Explorer en maar gedeeltelijk met Google Chrome.

En waar de 'giganten' strijden om ..... gaat een derde er mee heen......? bedrijven als Klout en Sharethis werken ondertussen ook hard aan toepassingen die sociale invloed en relevantie in kaart brengen, al dan niet met succes.

Bronnen:

Door : Admin Op : 24-01-2012, 21:54

Gepost in de categorie : Zoekmachine nieuws

Tags : twitter, facebook, google, google+ social networks 

Reacties bij dit artikel :

blog comments powered by Disqus

Deze pagina is onderdeel van W3masters